top of page
  • Writer's pictureMiška Serdelová

#myslimekoisticky - Začni od seba, zmeníš celý svet.

Naša výzva #myslimekoisticky sa pomaly ale isto blíži ku "koncu", ale to neznamená, že sa niečo končí. Práve naopak, táto výzva vznikla preto, aby inšpirovala, povzbudila a nikdy neskončila.

Počas dní s nami, si si možno uvedomil, prečo je dôležité recyklovať odpad, minimalizovať zvyšky v kuchyni, vymenil chemikálie v kozmetike za prírodnú formu. No možno ti ešte stále nie je jasné, načo toto všetko? Načo je to dobré? Veď ja ako jednotlivec predsa nič nezmením! Dovoľ mi presvedčiť ťa o tom, že to čo robíš, robíš dobre a mal by si v tom pokračovať.



V skratke ti poviem môj príbeh. Nikdy som nebola zaujatá ekológiou, bola som klasický konzument, vyhľadávala som zľavy, nápoje som pila so slamkou, všetka zelenina a ovocie skončila v plastovom sáčku, bolo mi jedno, akú kozmetiku na seba dávam. Niekedy pred dvomi rokmi som sa začala uvedomovať, začala som si všímať, čo sa okolo mňa deje, a tak som pomaly ale isto nastolila zmeny, o ktorých už určite vieš. Takto nejak sa to ťahá až dodnes. Radikálna zmena nenastala, skôr pomalé kroky, ktoré pomaly ale isto menia môj život k uvedomelejšiemu.


V mojom okolí nebol odzačiatku nikto zaujatý ekológiou, koho by som poznala. Na instagrame som si našla komunitu ľudí, ktorí sa tejto téme venovali a postupne som sa vzdelávala. Pretrpela som si niekoľko urážok, výsmechu alebo ohováračiek o tom, ako chcem byť niečo viac, ako chcem byť eko hrdina. Pretrpela som si pár prevrátených očí, keď som nakupovala zeleninu, či ovocie. A vieš čo sa stalo ? Niektorí z týchto ľudí pochopili, že to čo robím som nerobila kvôli tomu, aby som bola zaujímavou. Predavačky v obchodoch mi začali moje sieťkové a záclonové vrecúška chváliť, pár ľudí z môjho okolia som videla zbierať smeti, zdieľať rôzne výzvy, odoprieť si slamku v drinku. Toľko veľa ľudí mi začalo písať o tom, že ich inšpiroval môj profil, moje príspevky a kúpili si svoje vrecúška, či vymenili plastové jednorázove poháre na kávu za keepcup. A musím povedať, že takéto správy mi chodia do dnes!



Čo som tým chcela povedať? Bola som a vlastne stále som len jednotlivec, ktorý začal od seba. Začal meniť svoj život pomaly a postupne, a chcel meniť aj svet okolo seba. Tak ako na každej ceste, aj na mojej vždy bolo veľa chýb a zlyhaní, za ktoré som mimochodom dostala najväčšiu kritiku, pretože si niekto všimol, že nejdem na 100%. Ale ako vždy vravím, nie je to o dokonalosti. Je to o chcení byť lepším, v ktorejkoľvek oblasti. Svet môžeš zmeniť svojim príkladom, nie svojím názorom.


Poznáš 5 pravidiel zerowaste?


Tieto pravidlá tvoria pyramídu, ktorá by ti mohla pomôcť pri minimalizovaní odpadu. Pamätaj, že aj malá zmena sa počíta!



1.Odmietni to, čo nepotrebuješ.

Najúčinnejšou možnosťou ako predchádzať vytváraniu odpadu je proste odmietnuť všetko to, čo by inak vytvorilo potencionálny odpad. Slovo NIE je zázračnou pomôckou. Skús si to so mnou: "nie reklamným letákom, nie vzorkám kozmetiky zadarmo, nie nechcem slamku, nie, neprosím si tašku!"


2.Zredukuj čo naozaj potrebuješ

Vnes do svojho života viac materiálnej skromnosti. Uvedom si, čo z toho čo máš doma naozaj potrebuješ a využívaš. Takisto takto nezabudni uvažovať pred každým nákupom. Či náhodou daná vec nezostane zaprášená na poličke pri tých ostatných, alebo ju naozaj využiješ. Čo tak veci, ktoré potrebuješ na jedno použitie? Vždy je možnosť si vec požičať. "Dnešný nákup môže byť zajtrajší odpad".


3.Znovu použi a oprav

Ruku hore, kto vyhodil vec hneď ako sa začala rozpadať, len preto, že už nebola vzhľadovo perfektná. Predstav si všetky emisie a náklady na výrobu jednej veci, ktorá je predurčená na cestu do koša. Vždy porozmýšľaj či sa nedá opraviť, či inak zúžitkovať.


4.Zrecykluj to, čoho sa nemôžeš zrieknuť, zdredukovať alebo znovu použiť.

Triedenie odpadu je dôležitá vec po tom, ak sa predsa len rozhodneme vec vyhodiť. Najdôležitejšie je však predísť vytváraniu nového odpadu, a tak recyklácia by mala byť jedna z posledných možností. Článok o recyklácií napísala @hellovali a môžeš ho nájsť tu.


5.Skompostuj zvyšok

O kompostovaní si sa na mojom blogu už mohol dočítať, a možno teda vieš, že až 40% odpadu z domácnosti tvorí odpad, ktorý by sa mohol dať kompostovať.



Nezabudni, že mysieť ekoisticky môžeš začať kedykoľvek, takisto sa môžeš kedykoľvek zapojiť do našej výzvy. Veľmi sa budeme tešiť na tvoje príspevky a spätnú väzbu! Ďakujeme, že si s nami!


- M





15 views0 comments

Comments


bottom of page