top of page
  • Writer's pictureMiška Serdelová

#myslimekoisticky - Cruelty free kozmetika

Updated: May 15, 2020

Zamyslel si sa niekedy nad tým, čo vlastne v drogérií kupuješ? Okrem toho, že produkt poznáš podľa obalu, značky? Myslieť ekoisticky pre mňa znamená zaujímať sa o planétu na ktorej žijem. Ale nezabúdajme, že na tejto planéte nie sme sami. Čo si predstavíš pod pojmom "testovanie na zvieratách"?



Prezradím ti pár faktov, ktoré ti možno pomôžu.


– ročne je týraných a umiera státisíce zvierat kvôli testovaniu IBA kozmetiky

– využívajú sa najmä myši, potkany, zajace a morčatá

– testy zahŕňajú opakovanú iritáciu očí a oholenej či inak umelo podráždenej kože (otvorené rany), násilím orálne podávané chemikálie či už na zistenie vzniku reakci po opakovaných dávkach alebo jednorázovej smrtelnej dávky

– analgetiká podávané nie sú a pokiaľ zvieratá nezomreli počas testovania, nakoniec sú aj tak zabité


Podľa rôznych prieskumov každé 3 sekundy v Európe zomrie zviera, ktoré je obeťou vivisekcie – chirurgického zákroku bez umŕtvenia.


Vieš že väčšina z týchto zvierat nikdy nevidela denné svetlo, neprebehla sa po tráve, nezažila maznanie či iný prejav lásky? Tieto zvieratá sa narodili, aby zomreli pri testovaní kozmetiky. A nielen tej, na zvieratách sa testujú aj pracie prášky, aviváž či prostriedky na umývanie riadu.


Poďme sa pozrieť na legislatívu:


"Od marca 2009 platí v Európske Únií tzv. Testing ban – zákaz testovania hotových kozmetických produktov aj jednotlivých zložiek na zvieratách. Od marca 2013 platí v EÚ tzv. Marketing ban – zákaz predaja produktov, ktoré boli testované na zvieratách."

Zákony sú stanovené, no aj napriek tomu Európska únia nemá dosah na to, akým spôsobom spoločnosti testujú svoje produkty v iných krajinách. Existuje aj pár ďalších spôsobov, akými môžu spoločnosti "obchádzať zákony", alebo prísť k spôsobu akým testovať na zvieratách môžu. Môžeš sa o nich dočítať na peta.org.


Poznáme viacero certifikátov, vďaka ktorým môžeme zistiť, či ide o (ne)testovanú kozmetiku. Najznámejší je PETA, Leaping Bunny Program - teda certifikát HCS/HHPS, inak Cruelty Free International Leaping Bunny.




Niektoré značky, ktoré TESTUJÚ na zvieratách:


Avon, Benefit, Bioderma, Bobbi Brown, Chanel, Clarins, Clinique, Dior, Garnier, Kiehl’s, L’Occitane, L’oreal, La Roche Posay, Lancôme, MAC, Mary Kay, Max Factor, Maybelline, NARS, Nivea, Oriflame, Rimmel, Revlon, Vichy, YSL a mnoho ďalších.


Niektoré značky, ktoré NETESTUJÚ na zvieratách:


Anastasia Beverly Hills, Catrice, E.L.F., Farmasi, Gosh, Lush, Makeup Geek, Kvitok, Botanica Slavica, Ponio, Manufaktura, Marc Jacobs Beauty, Real Techniques, Rouge Bunny Rouge, Stila, The Balm, Viseart, Zoeva, Sante, Lavera, Zao..



Ako zastaviť testovanie na zvieratách? Povedz nie necertifikovaným značkám. Povedz nie novým a novým kolekciám, a zľavneným produktom. Čím menej budeš tieto značky podporovať, tým menej sa bude predávať, a rovnako menej testovať.


Na netestovanej kozmetike si stále veľa ľudí nepotrpí, je to predsa vec každého jedného z nás. V regáloch drogérií a parfumérií na nás čaká obrovské množstvo produktov a je na nás čo si vyberieme. Jedna vec je nakúpiť lacno, druhá vec je poznať pôvod daného produktu.

Ani ja nie som 100%. Kúpiť 100% je veľmi zložité jednak na Slovensku alebo celkovo, pretože existujú značky, ktorých výroba je dosť netransparentná, môžu o sebe hovoriť že sú cruelty free, no môžu testovať jednotlivé zložky napr. v Číne.



Dekoratívnu kozmetiku používam rada a pred rokom som takisto prehodnotila, ako na tom moja kozmetická taška je. Mám pár produktov, ktoré mi vždy vyhovovali a som na ne zvyknutá a jednoducho som zatiaľ nenašla náhradu. Ale všetko sa dá, a postupne sa aj moja kozmetická taška stáva cruelty free.


Mám pre teba výzvu na dnes: Otvor svoju kozmetickú tašku a pozri aké produkty vlastne máš. Keď som si pred rokom triedila tú svoju, otvorila som si zároveň zoznam značiek. Kozmetiku, ktorá bola testovaná som označila malým lepiacim papierikom, aby som vedela, že keď tento produkt miniem, pokúsim sa ho vymeniť za iný, cruelty free.


Možno poznáš výzvu "How cruel is my makeup bag?" v ktorej sa dozvieš, ktoré z tvojich produktov sú alebo nie sú testované na zvieratách. Na týchto stránkach môžeš nájsť celý zoznam firiem a značiek kozmetiky:




Môže sa to zdať nereálne, no malými zmenami ako sú tieto naozaj meníme svet. Ako vždy vravím, s t a č í c h c i e ť. Pridaj sa do našej výzvy aj ty a označ #myslimekoisticky budeme sa tešiť na tvoje príspevky!


- M



161 views0 comments

Comments


bottom of page